Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6 w Krakowie

im. Jana Śniadeckiego

Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni

21 marca 2024

We wtorek 19 marca, po skończonych lekcjach, uczniowie z klas: 2b, 3a, 7a i 8b wraz z opiekunami udali się na długo wyczekiwaną wycieczkę do Kopalni Soli w Bochni.
Nasza przygoda rozpoczęła się od przejazdu tramwajem na dworzec kolejowy Kraków Główny, skąd pociągiem IC wyruszyliśmy do oddalonej o 50 km Bochni, która przywitała nas promieniami słońca i wiosennym zefirkiem. Choć droga wiodła nas pod górę wszyscy pełni energii i w wyśmienitych humorach pokonywali trasę, która dzieliła nas od kopalni, ponieważ już z oddali mogliśmy dostrzec nasz cel podróży – wieżę szybową Kopalni Soli.
W unikatowym labiryncie solnych korytarzy, czekało na nas wiele niespodzianek. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od zjazdu zabytkową windą górniczą, która u niektórych wzbudziła lekkie obawy, a inni poczuli się jak na rollercoasterze w parku rozrywki. Już sam zjazd do kopalni szybem Cambi był wielkim przeżyciem. Pod okiem naszych przewodników krętymi korytarzami dotarliśmy do największej z podziemnych komór, komory Ważyn ok. 250 metrów pod powierzchnią ziemi. Po rozdzieleniu miejsc do spania udaliśmy się na wspólną kolację. Następnie zwiedzaliśmy kopalnię oraz odbyliśmy przejazd podziemną kolejką Kuba (nazwaną tak na cześć ostatniego pracującego w kopalni konia) wzdłuż podłużni August. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy św. Kingi i poznanie legendy o pierścieniu. Za pomocą holograficznych i interaktywnych inscenizacji oraz słuchowisk przekazana została nam wiedza o historii kopalni, średniowiecznych technikach wydobywczych, pracy górnika, zwyczajach górniczych oraz codziennym życiu kopalni. W pamięci na pewno pozostaną prezentacje pokazujące dawny system wentylacji, pracę wypalaczy metanu, pożary oraz zalanie wodą podziemnych chodników. Trasę wycieczkową zakończyliśmy wspólnym spędzeniem czasu w komorze Ważyn. Ci, którym wystarczyło energii zagrali mecz piłki nożnej, inni tańczyli na dyskotece, grali w piłkarzyki albo spędzali czas na rozmowach ze sobą. O północy w kopalni nastała cisza i zapanował lekki półmrok, a wszyscy w ciepłych dresach zasnęli na solnych materacach…
Poznawanie „podziemnego, solnego miasta” było niezwykłą przygodą oraz interesującą lekcją historii i przyrody. Dzięki tej wycieczce doceniliśmy ciężką i bardzo niebezpieczną pracę górników.